Membayang dan memikirkan ciptaan-Nya..
Merenung dan muhasabah diri sendiri kerana dosa2 terhadap-Nya..



Ah sudah.. dia dah terlepas dah. camne ni.. ada je benda yang tak patut dibuatnya nanti ni. Hai nafsu mana kau nak pergi ha. Balik2, tak payah pergi mana2. Aku nak tambat kau ni. Jangan lari.. maka lari la si nafsu ni sesuka hati menggodek2 jiwaku. Merayau dan mengusik hati dan jiwaku untuk membuat maksiat. Hati pun berkata : “biarkanlah si nafsu tu jalan2 keluar jap, apa salahnya. Dah lama sangat aku tak jumpa nafsu. Apa khabar la nafsu agaknya. Sihat ke sakit agaknya. Hai nafsu apa khabar kau hari ni?”. Nak buat camne hati, dah lama aku kena kurung dengan rohani, makin kurus aku dibuatnya, “jawab nafsu.

Berkata pula rohaniku, “Cis, gila ke apa hati ni?”. Boleh dia nak main2 dengan nafsu laknat ni. Takde benda lain ke kau nak jumpa hati, jumpalah Allah yang maha Esa. Kan Dia sebaik2 pertemuan. Aku bosan la rohani, aku rindu sangat dengan nafsu. Aku nak rasa nikmat macam dulu, boleh aku pergi berfoya2, enjoy, relax2, tidur 24 jam sehari, tengok perempuan dan macam2 lagi la aku nak buat. Kau jangan buang tabiat hati, penat aku didik kau supaya dikasihi Allah, tapi ini hakikat yang kau pilih. Apakah neraka tu pilihan kau berbanding syurga? Mana janji kau selama ni untuk mendampingi Allah, Rasulullah, para sahabat dan orang-orang yang bertaqwa. Takkan itu sebagai pemanis bicara kau bila bertemu dengan Allah? Malu aku hati, malu aku kalau kau pilih jalan kerosakan. Takkan kau dah tertutup memilih jalan-jalan yang diredhai-Nya? Sedih aku ini melihat kau begini…

Berkata pula nafsu,” hei hati, jangan kau layan dengan rohani ni, jom ikut aku, aku boleh tunaikan permintaan kau. Kalau kau layan sangat dengan rohani ni, kau tu dianggapnya macam budak-budak je, dia pulak macam mak nenek, membebel sepanjang masa. Jom, tinggalkan rohani tu. Kau pulak rohani, kau duduk diam2 kat situ. Jangan sesekali ganggu kami. Biar kau tahu pula camne aku kurus lepas kau kurung aku sekian lama. Kau pula hati, akan aku layan kau macam maharaja, belai dengan sebelai belainya, akan aku penuhi segala permintaanmu, akan ku dampingimu sepanjang masa. Biar kita sama2 hidup di dunia ni. Sungguh lembut kata2 nafsu, jika ada yang mendengarnya sudah pasti cair bak aiskrim di bawah panahan matahari.

Berkata pula hati,”blur pulak aku dibuatnya, mana satu pulak la aku nak ikut ni, confius2.” Maka hati pun berfikir sejenak.. akhirnya hati memilih salah satu dari mereka, jawapannya adalah IA BERADA DI TANGAN ANDA, TEPUK DADA, TANYALAH IMAN.

Terlepasnya nafsu kerana :

  • Hampirnya kita dengan maksiat yang ringan

  • Meninggalkan ibadah wajib

  • Lalai dan leka sepanjang masa

  • Tidak yakin dengan janji Allah

  • Bosan dengan ibadah

  • Tergoda dengan godaan syaitan

  • Terpedaya kata2 nista kawan

  • Dan lain2..
Semaikan diri dengan kesibukan ibadah dan kerja yang berfaedah, agar kita selamat dari godaan2 dan tipu daya nafsu. Semoga kita kekal dengan nur Ilahi..

:: NAFSU BERMARAJARELA :: Sila Klik..
Buat panduan, terutama kaum WANITA

4 comments:

nike dunk said...

lol,so nice

广西休闲游戏中心 said...

Read your article, if I just would say: very good, it is somewhat insufficient, but I am

still tempted to say: really good!
Personalized Signature:面对面视频游戏,本地棋牌游戏,本地方言玩游戏,打麻将,玩掼蛋,斗地主,炸金花,玩梭哈

superior said...

chloe purse
chloe paddington handbag
chloe uk
dior
christian dior

Farming Net said...

I will pass on your article introduced to my other friends, because really good!
Other Net