Membayang dan memikirkan ciptaan-Nya..
Merenung dan muhasabah diri sendiri kerana dosa2 terhadap-Nya..
Image Hosted by ImageShack.us


Buat julung-julung pertama kalinya, FAQIH SYNERGIES mengadakan satu kem ibadah buat anak – anak bangsa bagi sekolah rendah dan menengah. Dan menjadi tarikan menariknya adalah program ini menempa nama dalam surat khabar kosmo. Bukan mahu berbangga, tapi sekadar mahu memberitahu..(“,). Penulis sebagai urusetia program merasa begitu berbangga. Bukan berbangga masuk surat khabar, tetapi bangga dapat terjun membantu masyarakat untuk membimbing anak-anak mereka ke arah yang lebih baik dan berkualiti.

Program ini yang mendapat kerjasama masjid Negara dan diadakan di sana mendapat sambutan yang menggalakkan dengan peserta seramai lebih 150 orang bagi sekolah rendah, manakala lebih 160 orang bagi sekolah menengah. Sepatutnya 100 orang, tapi memandangkan permintaan dan rayuan telah dibuat. Takut ibu bapa ada yang berkecil hati, maka ia tetap diterima. Disebabkan program yang dianjurkan ini mendapat sambutan menggalakkan, lagi2 kerana ia adalah kali pertama dilaksanakan, maka berlaku sedikit kekalutan. Walaubagaimanapun ia dapat diperbaiki pada program sekolah menengah. Program ini berlangsung selama 3 hari 2 malam bermula 28 - 30 November 2008 bagi sekolah rendah. Manakala sekolah menengah pada 3 - 5 November 2008.

Syarikat FAQIH SYNERGIES ini yang dianggotai oleh bekas pelajar2 Universiti Malaya dan Universiti Putra Malaysia. Salah seorangnya adalah penulis sendiri. Penulis melahirkan rasa syukur teramat sangat kerana perjalanan program ini dapat berjalan lancar walaupun keletihan dan ada sedikit kesilapan. Kesilapan itu menjadi pengajaran untuk penambahbaikan pengurusan program pada masa akan datang. Satu minggu ini menjadikan ia dipenuhi dengan sebuah program yang benar2 membuatkan anggota FAQIH SYNERGIES bersyukur walaupun penat dan letih itu beriringan. Berbakti demi masyarakat adalah suatu pengorbanan. Nikmat dari pengorbanan ini adalah kepuashatian kami berbakti untuk masyarakat…


Kita sebagai orang muda, sebagai penggerak utama dalam mertarbiyah masyarakat yang mempunyai pegangan yang begitu rapuh. Jika mereka ini tidak dibimbing sebaiknya, ke manalah hala tuju mereka seterusnya apabila besar nanti. Kita selaku pendakwah, dan kita juga selaku pembimbing. Walaupun penulis tidak menjadi fasilitator dalam program KEM IBADAH ini, setidak-tidaknya penulis dapat bermesra dengan adik2 secara rawak. Malah dapat juga menanya hal mereka dari ibu bapa mereka. Harapan ibu bapa agar anak mereka begitu kuat dengan pegangan agama, yakin dengan Allah, tidak tinggal solat, menghormati ibu bapa dan paling penting supaya mereka akan mempunyai kesedaran yang kuat kenapa mereka dihidupkan di dunia ini. Ibu bapa begitu mengharap anak mereka menjadi soleh dan solehah. Anak2 adalah permata hati yang tidak boleh dicari ganti. Senakal mana mereka pun, merekalah harapan untuk masa hadapan. Didikan yang sebaiknyalah menjadi tunjuk ajar bagi anak2 agar mereka menjadi penyejuk hati ibu bapa.


Mengajar anak2 kecil bukanlah satu tugas yang mudah, mereka adalah golongan yang cepat memberontak apabila permintaan mereka tidak dipenuhi. Tugas kami mendidik adalah tugasan berat dan mencabar. Latar belakang yang berbeza, perangai yang berbeza, pemikiran yang berbeza benar2 mengajar erti kesabaran sebenar. Tetapi Alhamdulillah, sepanjang program tiada yang buat hal diluar jangkaan. Kalau ada yang terpekik terlolong dalam program..ish2.. kami pun boleh jadi buntu. Kadang2 wajah2 seronok mereka menjadi pengubat hati ini. Hilang kepenatan kerana keriangan dan kerjasama mereka, hilang tekanan kerana respon baik mereka. Mudah2an program ini mencapai matlamat, dan seterusnya mendapat sambutan yang menggalakkan pada masa akan datang..insyaAllah…












2 comments:

Anonymous said...

cool blog

Anonymous said...

I think I come to the right place, because for a long time do not see such a good thing the!