Membayang dan memikirkan ciptaan-Nya..
Merenung dan muhasabah diri sendiri kerana dosa2 terhadap-Nya..



Kembara di perjalanan yang terbentang luas, perjalanan yang masih jauh kehadapan. Meniti saat2 dan detik2 hidup yang tersisa. Meninggalkan kenangan2 lama. Yang manis mahupun yang pahit jua. Lumrah kehidupan yang harus dilalui bagi setiap umat manusia. Liku2 kehidupan yang panjang mengajar erti kesabaran buat mereka, yang merindui kemenangan di akhirat. Puncak kejayaan di alam syurga. Menatapi wajah2 gembira, yang mengharap redha-Nya di sana.


Bahtera belayar menuju ke daratan besar seakan manusia yang hidup menuju akhirat. Pelbagai rintangan yang perlu dilalui untuk sampai ke destinasi. Bahtera perlukan kemudinya, manusia pula perlukan iman dan ilmunya. Persinggahan bahtera adalah pulau, persinggahan manusia adalah kehidupan. Rintangan bahtera adalah ombak dan hidupan laut yang ganas, cubaan manusia adalah syaitan dan nafsu. Ya Allah, selamatkan daku di perjalanan ini.

Saat2 kehidupan sememangnya payah dalam mengharungi alam yang penuh pancararoba. Berbekalkan sedikit iman di dada, inilah yang dipertaruhkan untuk menghadapi dunia. Saat2 sukar sudah pasti menjadi onak duri dalam diri yang sentiasa bermujahadah. Mencari redha-Nya, mendapat perhatian-Nya, menagih simpati-Nya, berjuang di jalan-Nya dan segala2nya adalah demi-Nya. Janji yang telah diputuskan bahawa kita adalah hamba-Nya dan Dia adalah yang selayaknya disembah. Tapi apakan daya, dek nafsu dan syaitan yang menggoda, pasti ada yang tersungkur di perjalanan. Iman yang kecil ini tak mampu untuk berdiri dengan sendirinya, tak mampu berjalan untuk melangkah, apatah lagi berlari sepantas kilat. Tapi iman kecil inilah cuba dididik untuk membesar, berdiri, berjalan, berlari dan terus terbang ke destinasi. Teguhlah wahai iman, apa yang bermula ini harus diteruskan. Tiada lagi erti berpatah balik, noktahnya hanyalah kematian.

Perjalanan ini begitu letih, sukar dan payah. Tak terdaya rasanya mengharungi badai, apatah lagi ombak yang mampu sahaja menenggelamkan. Aduhai jiwa, takut rasanya tenggelam dalam arus dan gelombang dasyat ini. Itulah mujahadah, sudah jatuh, bangkit. Sudah bangkit, berdiri. Sudah ber
diri, berlari mencipta erti hidup yang penuh makna. Terkadang diri yang lemah menjadi penyebab diri ini tersungkur, putus asa, hilang harapan. Jatuh bangun adalah mehnah dalam kehidupan. Mengajar erti untuk hidup lebih sempurna. Disusuli dengan keyakinan, kemenangan pasti menjadi milik sang pedamba.

Lamanya perjalanan, dari usia yang masih bayi, kini meningkat dewasa. Tapi apa yang telah diusahakan? Rasanya diri ini masih begitu mentah, seperti baru sahaja dilahirkan. Masih lagi terkapai2, masih lagi dibuai mimpi2 indah yang palsu, masih lagi tercari2 hidup yang sebenar. Tak terungkai lagi kerumitan2 hidup di dunia. Tak terlerai lagi simpulan2 yang menjadi tanda tanya. Alangkah lemahnya diri ini. Masih tak layak lagi menandingi sahabat2 Rasulullah yang jauh lebih muda usianya, tapi mampu sahaja menggoncang dunia. Diri ini masih lagi terlalu kerdil berbanding mereka di luar sana. Bagai langit dan bumi yang terlalu jauh jaraknya. Kejahilan masih lagi terlekat, sukar benar untuk dikikis. Wahai diri, perkuatkanlah dirimu..

Ya Allah, masih terlalu banyak yang belum kugapai. Tak tercapai rasanya untuk menggapai. Menyentuh dan merasa apa yang dicapai oleh pejuang2mu. Kerdilnya diri ini di sisimu yang masih belum dewasa dalam erti kehidupan. Belum matang lagi dalam banyak perkara. Begitu ceteknya pemikiran, mahupun kekuatan. Permudahkanlah jalanku, menghadapi onak liku, ranjau berduri yang sentiasa menghalangi. Perjalanan ini akan kuharungi sepenuh daya, mencipta corak2 bermakna. Mencipta dunia penuh keindahan, dengan Islam menjadi tunjang. Moga2 ia berpanjangan, selagi hayat dikandung badan…


3 comments:

jordan shoes said...

where you come from!

姜堰23张 said...

It seems a little more than I need to check the information, because I was thinking: Why does not my GLOG these things!

nylon fishing net said...

It seems my language skills need to be strengthened, because I totally can not read your information, but I think this is a good BLOG
landing net