Membayang dan memikirkan ciptaan-Nya..
Merenung dan muhasabah diri sendiri kerana dosa2 terhadap-Nya..
Image Hosted by ImageShack.us


Penulisan ini disunting dari temuramah dengan Tun Dr Mahathir. Mantap Dr Mahathir ni, walaupun sudah tua, bahasa kasarnya sudah nak nyanyok tapi pemikirannya tetap masih pada tahap “High Quality”.

Berikut adalah temuramahnya…

Semua umat manusia mengetahui mengenai keganasan yang dilakukan oleh Israel tetapi apa yang boleh kita dilakukan?

Dr Mahathir :
Tindakan jangka pendek, kita perlu bertindak untuk memboikot penyokong kuat Israel iaitu AS kerana tanpa AS, Israel tidak boleh bergerak dan jika tidak ambil tindakan terhadap AS, segala usaha kita akan gagal, boikot AS dan cara bertindak ialah dengan tidak menggunakan dolar AS untuk urusan perdagangan.

Kedua, negara2 Arab mempunyai banyak rezab dalam dolar AS dengan membeli bon dan ia sama seperti memberi hutang kepada AS. Tindakan boikot seterusnya ialah negara2 Islam patut berhenti membeli bon dengan AS kerana AS sebenarnya negara bankrap yang tidak ada lebihan dalam bajet dan perdagangan. Duit Negara Arab itulah yang digunakan untuk mengeluarkan senjata bagi membunuh orang Palestin. Jadi sebenarnya orang Arab yang membekalkan senjata kepada AS dan Israel untuk membunuh orang Arab kerana mereka menyimpan dolar AS yang digunakan untuk membiayai pembelian senjata dan pembangunan senjata yang digunakan oleh Israel. Kita Negara Islam sepatutnya tidak menyimpan dolar AS.

Ketiga, kita boikot barang2 AS, ia sukar dilakukan kerana ada barang yang amat diperlukan oleh kita tetapi kalau hendak boikot tentukan senarai tertentu, saya diberitahu selatan Thailand penduduk tidak minum Coca Cola, ia satu tindakan kecil tetapi kalau seluruh dunia Islam tidak minum Coca Cola ia memberi impak yang besar. Umat Islam tidak akan mati jika tidak minum Coca Cola. Begitu juga pisang kaki dari Singapura. Ia produk Israel yang diimport oleh Negara itu sebelum dijual ke Negara kita.

Tetapi bagaimana hendak menarik umat Islam dan Negara Islam berbuat demikian, apa medium yang hendak digunakan bagi menyatukan mereka memboikot AS?

Dr Mahathir :
Negara2 Islam tidak berani bertindak, yang boleh bertindak ialah rakyat, sebahagian sahaja yang berani berdemonstrasi tetapi kalau betul2 ikhlas untuk tolong Palestin dan umat Islam keseluruhan, orang Islam perlu boikot barang AS. Kita ada 1.3 bilion umat Islam dan kalau 20 peratus memboikot pun sudah cukup memberi kesan.

Selain itu apa lagi tindakan tegas yang boleh dilakukan?

Dr Mahathir :
Sudah pasti ada cara, cuma nak atau tak nak sahaja. Saya sudah lama katakan jangan guna dolar AS. Kalau kita tidak menggunakan mata wang tersebut, ia akan jatuh nilai kerana permintaan berkurangan tetapi kalau ada permintaaan, ia ada nilai. Maka umat Islam perlu boikot daripada menggunakan dolar AS agar mata wang itu tidak akan ada nilai dan AS akan jatuh miskin, tidak boleh buat senjata dan tidak mampu untuk membiayai pangkalan tenteranya di seluruh dunia.

Pilihan apa yang ada untuk menghentikan kezaliman Israel?

Dr Mahathir :
Boikot. Kita boleh kaji apa yang perlu diboikot, buat secara teratur dan terancang barulah berjaya. Dulu saya suruh beli MIG dari Rusia kerana tidak mahu bergantung dengan AS, kita ada MIG orang takut juga, masalahnya buat apa nak beli barang AS.

Buatlah sesuatu yang akan memberi kesan kepada AS, kita mempunyai sumber iaitu minyak , duit dan orang Islam di AS boleh menjadi pengundi penentu dalam pilihan raya Presiden seperti orang Yahudi kalau mereka bersatu.

Bagaimana dengan OIC, apa yang pergerakan itu boleh lakukan?

Dr Mahathir :
OIC tidak boleh lakukan apa2 begitu juga Negara Islam, yang boleh lakukan sesuatu ialah umat Islam.

Tidakkah Liga Arab boleh melakukan sesuatu bagi memberikan tekanan kepada Israel?

Dr Mahathir :
Banyak Negara Arab dikuasai oleh AS dan bergantung kepada AS dan secara psikologi mereka memandang tinggi terhadap orang putih. Kalau kita ada barang dan orang putih ada barang yang sama, mereka tidak pilih kita tetapi pilih barang yang dikeluarkan oleh orang putih tersebut.

Di Negara2 Arab, jururawat dari Britain diberi gaji yang cukup tinggi, jururawat dari Britain diberi gaji yang cukup tinggi, jururawat di Malaysia hanya dapat gaji kedua tertinggi dan orang Filipina dapat gaji ketiga tinggi.



Adakah kemungkinan Israel tidak akan melakukan apa2 ke atas Palestin kalau Hamas dan penduduk Palestin berdiam diri atau tidak bertindak balas?

Dr. Mahathir :
Seronoklah AS dan Israel. Mereka akan merancang untuk memperkukuhkan tentera. Mereka tidak akan berdiam diri.

Adakah keganasan yang berlaku di wilayah Palestin akan berakhir sekiranya gerakan Hamas akan dihancurkan?

Dr Mahathir :
Hamas tidak akan hancur. Ada orang Arab lain yang akan bertindak (jika perkara itu terjadi). Hizbullah belum lagi bertindak dan ada banyak lagi kumpulan di Syria.

Bolehkah Negara Islam melakukan perkara yang sama seperti di Bosnia dengan membekalkan senjata kepada penduduk Palestin?

Dr Mahathir :
Pada asasnya di Bosnia, kita telah pun ada di sana di bawah panji PBB, dengan jumlah tentera yang besar dan apabila PBB tidak mahu menaja tentera pengaman, Malaysia gunakan duit sendiri. Ia berkesan membantu orang Islam di sana lagipun orang Serbia tidak mendapat sokongan daripada AS.

Adakah kekejaman Israel dan AS ini akan berakhir?

Dr Mahathir :
AS sentiasa merancang dan sekarang ini merancang perang di angkasa, senjata bari AS sekarang semuanya tidak menggunakan manusia, ia dikawal dari jauh, tentera pula dilengkapi dengan pelbagai teknologi seperti melawan tentera yang mempunyai kuasa Superman, inilah yang sedang dibangunkan oleh AS. AS tidak ada fikir lain, asyik hendak bunuh orang sahaja.

Apakah ada harapan untuk pendamaian dicapai dalam tahun 2009.

Dr Mahathir :
Terlalu tipis. Cuma tumpuan Yayasan Anti Peperangan Kuala Lumpur sekarang ialah membangkitkan kesedaran untuk mengharamkan peperangan. Setakat ini, kita mendapat sokongan termasuk dari AS dan harapan kita biarlah desakan untuk mengharamkan perang ini semakin besar.



----------------------------------------------------
BOIKOOOTTTT...boikot apa sahaja yang ada kena mengena dengan AS. Inilah jalan yang kita ada selain doa untuk membantu saudara Islam kita di Palestin. Kalau sekadar berteriak “aku benci zionis, go to hell zionis, hancur Israel, dan macam-macam lagi.. apalah impak atau output yang dihasilkan. Hanya mampu bersuara, tetapi tidak mampu membantu. Inilah jalan kita untuk berjuang. Berjuang untuk meninggalkan apa sahaja berkait dengan AS dan Israel, sama ada barang, mata wang atau sebagainya. Inilah jalan kita bagi umat Islam.. UMAT ISLAM..

4 comments:

Anonymous said...

i think the archive you wirte is very good, but i think it will be better if you can say more..hehe,love your blog,,,

Abdul Qahhar ibn Mohd Noor said...

i think so.. but i worry who read my blog boring to read long article..anyway thank a lot,i try to improve..the long article coming soon..(",)

Anonymous said...

Some of the content is very worthy of my drawing, I like your information!

Anonymous said...

It seems a little more than I need to check the information, because I was thinking: Why does not my GLOG these things!
fishing net