Membayang dan memikirkan ciptaan-Nya..
Merenung dan muhasabah diri sendiri kerana dosa2 terhadap-Nya..
Image Hosted by ImageShack.us


Belum jauh meninggalkan Ramadhan.. terkadang diri masih lagi seperti diri sebelum Ramadhan. Itulah manusia yang dipanggil insan. Lupa dan sentiasa lupa dengan arus2 yang diri sendiri susah untuk tangani. Penulis sendiri cuba sedaya upaya untuk kekalkan momentum Ramadhan. Mudah2an Allah tak pudarkan semangat yang dibina sampi hayat di penghujung nyawa. Kita dah ditarbiyah dengan bulan yang paling di rindui bagi sesiapa yang merindui.. tak tersemat ke dalam hati atau sanubari ni bahawa kita telah menghancurkan permata yang kita sendiri ukir. Sedih..sedih dan teramatlah sedih.. kita mensia – siakan hari2 dan detik2 yang kita sendiri bina di bulan Ramadhan. Rugi.. rugi dan teramatlah rugi kita ni.. sapa yang masih tak sedar lagi tu.. sedar la dari tipuan dunia wahai sahabat..

Kita pertingkatkan ibadah, kita perbaiki akhlak, kita biarkan diri selalu mendapat pahala dan jauhkan diri dari dosa.. tapi apa makna dan nilainya semua ini kalau kita kembali ke zaman jahiliyyah sebelum Ramadhan.. letih2 dan susah2 kita nak dapat darjat taqwa, tapi lepas je Ramadhan masuk je Syawal, datang la semula perangai2 lama. Apa yang ditingalkan dalam bulan Ramadhan, itulah benda yang dibuat kembali. samalah kita bak kerdipan lampu yang menyala, bila di “switch on” baru menyala, bila di “switch off”.. terpadam la buat selama2nya..kalau penulis sebagai penilai, confirm golongan ni la akan penulis bagi fail dulu.

Jangan sekali-kali kita jadikan ibadah dan amalan kita kerana RAMADHAN.. kebagusan dan kebaikan kita hanya semata2 di bulan Ramadhan. Tu la satu2nya bulan untuk kita jadi orang bertaqwa.. maka kita silap lagi jauh menyimpang. Perlakuan kita, mahupun amalan sebaik2nya adalah kerana Allah. Bukan Ramadhan yang menentukan hidup mati kita. Tapi Allah yang jadi sebaik2 penilai dan penentu segalanya.

Jangan biarkan diri kita buat sesuatu hanya kerana sesuatu. Yang mana sesuatu tu tak akan bagi manfaat pun pada kita. Ramadhan hanyalah 1 bulan yang di dalamnya ada nikmat pahala, tapi yang memberi pahala hanyalah Allah. Ramadhan tak mampu untuk bagi apa2pun pada kita. Tanamkan dalam diri kita bahawa kita buat sesuatu hanya kerana Allah, pasti ada ganjaran yang lebih besar. Kita adalah hamba Allah, bukannya hamba kepada bulan yang namanya RAMADHAN. Tanamkan juga rasa rugi kalau kita kembali pada perangai lama..tanamkan rasa sakit hati bila ulang perangai lama.. tanamkan juga rasa benci bila buat perangai lama..

Buat sahabat yang masih lagi istiqamah dalam memperjuangkan diri sendiri, penulis megucapkan SYABAS. Sahabat mampu melangkah kehadapan. Inilah pejuang2 yang mampu bangun bersama Islam, agama tercinta.. pejuang2 yang tak pudar semangat hanya kerana perkara remeh temeh.. membangun bersama Islam.. Salam PERJUANGAN, Salam KEMENANGAN..

0 comments: