Membayang dan memikirkan ciptaan-Nya..
Merenung dan muhasabah diri sendiri kerana dosa2 terhadap-Nya..
Image Hosted by ImageShack.us


Jumaat - 9 Januari 2009 bersamaan 12 Muharam 1430, tarikh perhimpunan NGO seluruh lembah klang bagi demonstrasi Palestin di kedutaan Amerika Syarikat. Perhimpunan ini menyatakan kebencian kesumat terhadap rejim zionis di atas perbuatan melampau dan tidak berperikemanusiaan mereka terhadap rakyat Palestin. Ia juga bagi menyatakan bantahan terhadap pembunuhan yang dilakukan dengan sewenang-wenangnya terhadap mereka yang lemah dan tidak mampu melawan. Perbuatan kejam zionis terhadap orang Islam Palestin, bahkan seluruh rakyat Palestin amnya patut dihentikan. Tindakan kejam ini seolah2 memperlekehkan hak yang sepatutnya menjadi milik rakyat Palestin. Hak tanah Palestin cuba dirampas oleh Yahudi untuk kepentingan mereka. Justeru, perhimpunan ini juga cuba memberi kesedaran kepada rakyat Malaysia agar memboikot segala pertalian dengan Amerika Syarikat dan Israel, baik sama ada barangan, mahupun perdagangan atau sebagainya.


    Di sebalik perhimpunan

Penulis sendiri menghadiri perhimpunan demonstrasi yang bermula selepas solat Jumaat di Tabung Haji. Di sebalik perhimpunan yang membakar semangat untuk membela nasib rakyat palestin, terdapat lagi mereka yang begitu pentingkan diri. Oleh kerana penulis bersolat Jumaat di Tabung Haji dan terlewat datang, maka dapatlah saf belakang yang berada di luar dari ruang utama. Duduklah di bahagian lantai yang tiada sejadah dihamparkan, tempat yang biasa dilalui pejalan berkasut. Disebabkan ini kali pertama bersolat di luar, rasa tak selesa dan senang hati menyelubungi diri. Terdetik dalam hati “macam mana orang lain boleh selesa duduk di luar ni? Pelik betul. Sudahlah duduk di atas lantai, berdebu, sudah berapa banyak tapak kasut yang lalu di situ pun tak tahu. Mungkin berjuta-juta.” Bermacam-macam perkara yang tak selesa berlegar-legar di minda. Tak lama kemudian, datanglah berpusu-pusu lagi orang lain setelah azan pertama. Berbondong-bondong membawa sekali dengan sejadah masing-masing. Setelah 10 minit kemudian pun masih ada lagi terkiyal-kiyal baru sampai. Teruk betullah orang melayu ni, mentang-mentang ada sejadah sendiri. Hendak datang solat Jumaat pun boleh suka-suka hati pukul berapa. Katakanlah solat Jumaat mula pukul 1.30, mungkin waktu itu dia datang, bukannya di waktu khutbah. Malang sungguh…

    Sakit hati

Terkilannya hati ini bila tiada seorang pun sudi membentangkan sejadah di samping penulis. Nasib baik ada jaket dibawa sekali, dengan jaket itulah penulis bentangkan untuk menunaikan solat. Apakan daya, itulah yang ada untuk dihamparkan. Korbankan jaket kotor sedikit untuk menunaikan solat. Lebih menyakitkan hati apabila tiba masa untuk bersolat Jumaat, masing-masing tidak berganjak dari sejadah masing-masing untuk ke saf hadapan. Saf kelihatan begitu lompong disebabkan saf yang tidak rapat. Apa tidaknya, seorang satu sejadah. Lebih menyedihkan ruang disebelah penulis dibiarkan kosong kerana tiada siapa pun mahu ke hadapan. Tak sanggup mereka melepaskan sejadah mereka untuk sementara waktu, dipinjamkan untuk kegunaan orang lain. Ini menunjukkan mereka terlalu sayangkan harta yang tak seberapa, apatah lagi mengorbankan jiwa dan raga untuk Islam. Jauh pangggang dari api. Mereka ini boleh penuliskan ertikan sebagai DAYUS. Perasaan marah yang meluap-luap terpaksa ditahan-tahan. Solat Jumaat yang ditunaikan pun kurang kusyuk disebabkan terlalu memikirkan orang yang sebegini. Aduhai..ampunkanlah mereka ya Allah..

    Biadap

Selesai sahaja solat, imam menyatakan hasrat untuk bersolat hajat demi rakyat Palestin. Ramai pula orang berpusu-pusu untuk keluar dari ruang solat sedangkan pada waktu yang sama orang lain sedang menunaikan solat hajat. Keluarlah mereka berjalan di hadapan orang yang sedang bersolat. “Biadap sungguh”, itulah unggapan yang boleh penulis ucapkan dalam hati. Apalah salah kiranya kalau menunggu sebentar untuk bersolat bersama-sama. Apa yang nak dikejarkan sangat pada perkara yang takkan lari. Tak lari gunung dikejar. Kebiadapan mereka ini menyebabkan ramai yang lain membatalkan niat untuk bersolat hajat bersama. Dek terlalu ramai orang lalu di hadapan mereka, membuatkan hati mereka tak senang untuk bersolat, itulah andaian penulis. Kalau penulis sendiri pun akan melakukan sebegitu, buat apa hendak solat sedangkan ada orang berjalan di hadapan kita. Seolah-olah solat kita dihina, solat kita tak dihormati oleh orang yang berjalan ini. Mujur penulis berada di saf belakang orang yang bersolat. Dapatlah menunaikan solat hajat bersama.

    Pentingkan diri

Inilah sikap sebahagian rakyat Malaysia, tidak silap penulis orang sebegini bukanlah di kalangan yang membuat demontrasi. Sebabnya tiada seorang pun yang berdemontrasi membawa sejadah. Ini jelas membuktikan orang yang pentingkan diri ini terdiri dari staf-staf tabung haji atau syarikat di sekitar tabung haji. Sungguh memalukan. Sikap orang yang mengaku Islam, tetapi menidakkan cara dan akhlak sebagai seorang muslim. Ucaplah berapa banyak perkataan berjuang, tiada maknanya sekiranya untuk berkorban sedikit pun tidak sanggup. Tiada perjuangan kalau tak disusuli dengan pengorbanan. Kalau inilah sikap ramai di kalangan umat Malaysia, maka kita tak akan ke mana. Kita takkan mampu untuk bergerak jauh dan lebih jauh lagi. Kita tak sanggup untuk berkorban, kita tak sanggup berkongsi, kita tak sanggup memberi, apatah lagi nak berjuang. Apa ada pada kita yang pentingkan diri? Syok sendiri yang tidak memberi apa2 erti dan makna. Kalau sekarang orang ramai rancak memboikot AS dan Israel. Penulis BOIKOT ORANG MELAYU... Melayu yang pentingkan diri. MELAYU PENTINGKAN DIRI SENDIRI...

0 comments: