Membayang dan memikirkan ciptaan-Nya..
Merenung dan muhasabah diri sendiri kerana dosa2 terhadap-Nya..
Image Hosted by ImageShack.us


Mulai hari ini dan saat ini dengan rasminya, penulis ingin menukarkan kata ganti diri penulis kepada saya. Manakala pembaca pula ditukarkan saudara dan saudari. Kata ganti ini sudah cukup menggambarkan dekatnya saya dengan saudara dan saudari. Apabila kita berkata dengan orang yang berada di hadapan kita, apakah ganti diri yang paling sesuai? Sudah tentunya saya dan saudara. Bukankah ia kelihatan manis dan sopan. Boleh juga gunakannya dengan panggilan ana dan anta atau anti. Tapi kita inikan melayu, kenapa tidak sahaja menggunakan bahasa sendiri yang sopan santun ini. Mungkin boleh dikatakan juga menjaga adab dan ikhtilat. Manalah tahu kalau digunakan saya atau saudari membuahkan bait-bait yang tidak sepatutnya. Kalau digunakan saya dan saudara, ada pula yang loya termuntah-muntah. Maka relevenlah jika menggunakan ana dan anta atau anti. Saya sendiri juga menggunakan ana dalam dialog dengan beberapa sahabat.

Tetapi isunya sekarang adalah, saya dengan rasminya akan menggunakan saya sebagai ganti diri supaya penulisan saya ini menjadi lebih dekat buat saudara dan saudari. Penulisan yang dekat dengan pembaca adalah apabila ia mampu menghasilkan interaksi yang begitu menarik. Penggunaan saya ini sememangnya padan dengan mana-mana penulisan. Kita mahu pembaca berinteraksi dengan kita, tetapi kita begitu jauh sekali dengan gelaran diri yang terlalu jauh. Bukankah itu satu kesilapan. Jadi, hari ini saya sendiri akan memperbaiki kesilapan ini. Biarkan diri kita ini seolah-olah kita sedang berada dihadapan pembaca. Jadi, penulisan itu akan nampak telus dan berdaya. Tidaklah sayu atau menulis mengikut syok sendiri. Padahal pembaca sedikit pun tiada minat.

Di samping itu, saya juga akan memberikan tip-tip berguna dalam penulisan. Al-maklum sahaja, kita sama-sama dari dunia penulisan. Apalah ada pada ilmu kalau tidak disampaikan, dan apalah gunanya penyampaian kalau tidak diamalkan. InsyaAllah, hari-hari mendatang ini kita hiasinya dengan bait-bait kata yang penuh makna dan berguna. Mudah-mudahan kita beroleh manfaatnya juga.

0 comments: