Membayang dan memikirkan ciptaan-Nya..
Merenung dan muhasabah diri sendiri kerana dosa2 terhadap-Nya..


Teruja juga bila mendengar orang mengatakan Brunei itu Negara yang Islamik. Terdetik dalam hati saya “Bagus ni, mungkin perjalanan kali ni nampak menarik. Aku nak tengok apa bestnya ada di sini”. Saya tengok, intai-intai sekeliling hotel, malam pertama di Hotel Grand City, Brunei. “Tak nampak apa-apa pun”. Gelap gelita, jam 9 malam di brunei seolah-olah jam 10 malam di Malaysia. “Hmm, kalau macam ni, duduk di bilik sajalah”. Buka laptop, kemaskini maklumat tentang program. Siap sedia barang-barang yang hendak dibawa esok, kemudian kembali semula ke laptop untuk melayari internet. Rasa tenang di Brunei, tiada hiruk piruk seperti di Kuala Lumpur. Kalau di Kuala Lumpur malam pun hiruk piruk, di sini sangat berlainan. Tenang dan sangat mententeramkan.

Hari pertama di Brunei, subuh saya jadi lewat. Biasanya di Kuala lumpur, jam 5.30 sudah subuh, tetapi di Brunei seawal jam 5 pagi sudah masuk subuh, saya pula bangun jam 5.45 pagi. Dalam hati, “Ahh, sudah, lewat sangat ni”. Bangun, mandi, siap-siap dan terus solat subuh. Jam di tangan menunjukkan jam 6.15. Rasanya sempat juga saya solat subuh tadi. Saya mengintai pula di luar tingkap. “Haah”, sedikit terperanjat, rupa-rupanya sudah terang benderang di sini. Astagfirullah al-‘Azim…. Pengajarannya, solatlah diawal waktu.

Bersiap pula ke tempat bengkel, sebelum tu sarapan dulu di hotel. Kalau malam tadi saya dapat voucher $10 untuk makan malam, saya habiskan dengan makan nasi goreng ayam nestum dan jus ‘carrot’. Pagi ini tidak diberikan pula voucher, maka makan sajalah apa yang agak murah. Perjalanan ke Dewan Bahasa dan Pustaka pagi itu agak tenang. Tidak sesibuk di Kuala Lumpur. Sampai di Dewan Bahasa dan Pustaka disambut pula oleh staf-staf di sana, sambutan yang sangat ramah. Di bahagian pendaftaran, ramai pula staf-staf wanita, menyiapkan bahan-bahan bengkel peserta. Saya kira dalam 10 orang juga yang menyiapkan bahan. Saya keluarkan bahan-bahan dari Akademi Penulis untuk peserta. Dalam sekelip mata, semuanya siap disusun oleh staf di sini. Alangkah hebat, cepat sungguh tindakan mereka. Kagum sungguh saya dengan sikap mereka.


Saya perhatikan semua staf yang ada di sini, kebanyakannya wanita. Saya lihat semuanya berpakaian kontemporari, memang ‘up to date’. Dengan tudungnya yang berwarna warni, baju kebaya dan baju kurung bermacam fesyen. Boleh saya katakan, tiada seorang pun yang memakai tudung yang agak labuh, tetapi semunya menutup aurat. Pada mulanya, fikiran saya agak negatif. Tapi bila saya perhatikan betul-betul, hanya wanita muda sahaja yang begitu, pakaiannya pun agak sendat. Dalam hati saya mengatakan, jangan terus menghukum. Selepas waktu zohor, datang seseorang menghampiri saya. Saya sempat berbual dengannya iaitu seorang wanita yang saya kira paling cantik di dalam bengkel itu. Gulp.., terkedu saya sekejap. Sambil-sambil berkongsi cerita tentang dunia penulisan, dia meluahkan pernah berkarya untuk penulisan bertajuk kanak-kanak Islam. Menang pula nombor 2 dalam pertandingan. Dia rasakan pendekatan kanak-kanak juga boleh diterapkan untuk cerita tentang tokoh besar seperti Obama. Saya katakan, itu memang sangat menarik. Buat dalam bentuk cerita yang santai dan pendek-pendek. Kanak-kanak pun pun perlu didedahkan dengan tokoh-tokoh besar dunia. Lagi-lagi boleh dijadikan idola bagi mereka. Di lain masa, saya juga ada berbual dengan staf-staf lain. Yang sangat menarik, ada di antara mereka yang membaca Harakahdaily.net, kenal dengan Ustaz Dr Asri, Ustaz Dr Danial dan lain-lain. Bercerita juga bab-bab masyarakat dan agama. Saya dapat rasakan mereka ini memang sangat berpegang dengan agama. Barulah hilang perasaan negatif saya sebelum ini.

Ditengah-tengah waktu berbengkel, datang 2 orang pegawai Dewan Bahasa & Pustaka memanggil penceramah. Dalam fikiran saya, “Ai, macam nak tangkap orang saja ni”. En Fauzul Nai’im dipanggil untuk disoalsiat di bilik belakang. Dup dap dup dap, saya menunggu. En Fauzul Na’im keluar dan nama saya dipanggil, “Qahhar, hang pi jumpa pegawai tadi, depa nak jumpa”. “Ai, kenapa tetiba pula ni. Saya pun bergerak menuju ke bilik. “Nah”, duit dihulur depan saya. Sedikit terkejut “Nak bagi duit rupanya”. “Cuba Encik kira duit ni, cukup atau tidak?”, sambut pegawai itu. Saya kira-kira dan jumlahnya cukup. “Beres, wangnya cukup Tuan, terima kasih”, sambil saya menghulurkan salam. Terdetik dalam hati saya, “Bagus betul orang Brunei ni, kalau aku balik terus malam ni tinggalkan Brunei boleh saja. Duit pun dah dapat”. Duit yang saya dapat, saya simpan dan saya ceritakan hal itu kepada En Fauzul Na’im. Kami ketawa besar malam itu memikirkan kepercayaan tinggi orang Dewan Bahasa & Pustaka kepada pihak kami. Tidak pernah selama saya membuat bengkel dibayar tunai pada hari pertama. Aneh, pelik dan ajaib tetapi benar. Itulah dia ragam manusia.


Pulang dari bengkel pada hari pertama, saya sempat mengambil gambar-gambar sekitar Brunei. Paling menarik dalam diri saya ialah penggunaan tulisan Jawi di mana sahaja ‘signboard’ dan nama bangunan digunakan di setiap tempat. Pemandu yang membawa pulang kami mengatakan semua nama syarikat perlu ada tulisan jawi. Kalau tidak, nama yang disyorkan tidak akan diwartakan sebagai syarikat. Hebat. Saya fikirkan undang-undang di sini cukup bagus untuk memartabatkan bahasa Melayu dan tulisan Jawi. Tidak perlu saya bandingkan di Malaysia, saudara saudari sudah pastinya maklum.

Pada hari kedua, saya sempat berbual dengan seorang lagi peserta bengkel. Menariknya, sistem pendidikan di sini bermula sejak umur 6 tahun lagi untuk darjah 1. Tup tap, anak-anak sudah boleh masuk universiti dalam usia 16 tahun jika dia cemerlang. Fuhh, saya rasa ini 1 keistimewaan yang patut dibuat di Malaysia. Cemerlang terus cemerlang, yang biasa pula ikut ‘standard’. Untuk bekerja kerajaan pula boleh masuk seusia 23 tahun. Sangat-sangat muda. Dunia ini perlu dikuasai oleh orang muda-muda. Bukan mahu kata orang tua itu tidak bagus, tetapi mempercepatkan tindakan dan gerak kerja. Kita bentuk generasi baru yang mampu membawa perubahan demi perubahan. Sungguh mengkagumkan.

Sifat ramah tamah orang Brunei juga amat saya kagumi. Hulur tangan, beri salam, senyum ceria ,tanya khabar, ucapan terima kasih dan lain-lain itu jadi perkara sangat biasa. Sangat ramah berbanding orang biasa di Malaysia. Sedangkan bagi saya mereka ini seperti orang jemaah atau sahabat baik yang sangat rapat. Kagum…kagum.. Kagum.. Bumi yang barakah anugerah dari Allah. Sebuah perkongisan.

2 comments:

izz_nur said...

hmm kagumnya bila mereka memartabatkan bahasa jawi di setiap signboard bangunan tu..Perkongsian yg menarik untuk dihayati oleh kita
p/s:- apa sebab bangun lewat tu ye? hmm... ;/

BroZikr said...

Itulah negara apabila tunjangnya adalah Islam. Brunei ni boleh dirasakan seperti negara Arab, sangat menakjubkan.
p/s :- terbangun lewat ye, salah 1 sebab masa di sini terlalu awal. tapi sebenarnya salah sendiri juga. No reason for any mistake.., Ya,betul. Muhasabah diri.