Membayang dan memikirkan ciptaan-Nya..
Merenung dan muhasabah diri sendiri kerana dosa2 terhadap-Nya..
Image Hosted by ImageShack.us
5:35 PM

Pengalaman Bisnes


Baru – baru ini saya menerima projek bisnes. Kecil-kecilan sahaja, lebih kurang 1k. Menguruskan sendiri dari A – Z. Dan ini salah satu pengalaman baru saya. Mana tidaknya, saya terima 3 hari sebelum program berlangsung dan perlu menyiapkannya dalam tempoh itu juga. Satu cabaran yang sangat mencabar. Ditambah pula desakan bertalu-talu pelanggan, saya terpaksa menyiapkannya dalam waktu pejabat. Terganggu sedikit waktu kerja. Sebenarnya pelanggan sudah pun menerima sebut harga dari syarikat-syarikat lain. Tetapi atas dasar mencuba nasib, saya meletakkan harga paling rendah. Maka sebut harga saya menjadi pilihan. Dengan keadaan saya kurang berurusan dengan pembekal (pencetak), membuatkan saya tidak tahu kos pencetak. Terpaksa jugalah saya membuat sebut harga mengikut andaian sendiri dalam keadaan tergesa-gesa lalu diserahkan pada pelanggan. Hari itu juga saya buatkan ‘digital pruf’ untuk ditunjukkan pada pelanggan, pelanggan terima dan saya pulang untuk mendapatkan sebut harga dari pencetak disamping menyiapkan invois.

Hari esoknya sedang sibuk membuat kerja pejabat. Saya terfikir, hanya sehari lagi untuk diserahkan kepada pelanggan. Sepatutnya projek tersebut patut dicetak hari ini dan diserahkan selewat-lewatnya esok. Petang itu juga saya ‘call’ pencetak untuk mendapatkan sebut harga, manalah tahu kos diberikan tinggi dari harga yang saya letakkan. Diminta kurang pula tak dapat-dapat. Untuk cetakan pula tempoh minimanya 3 hari. Saya jadi tergamam, sebabnya 3 hari mana sempat dan saya terpaksa tanggung kos pelanggan. Bermakna saya akan rugi.

Saya terpaksa mencari pencetak lain disamping mencari kaedah mengurangkan kos dan masa. Petang itu saya jadi ‘blur’ memikirkan pencetak manakah yang paling sesuai. Lepas 1 pencetak, pencetak lain pula saya hubungi. Puas difikirkan cara, hari itu juga saya dapat idea kurangkan kos dan terus membuat keputusan mendapatkan perkhidmatan dari pencetak yang hampir dengan rumah saya. Mujur juga pelanggan meminta khidmat saya yang tidak memerlukan material, malam itu juga saya siapkan sebelum diserahkan pada pencetak. Maka bila ditimbal balik dengan kos pencetak, bolehlah saya untung dengan nilai yang sedikit. Bolehlah, tapi belum memadai dengan lelah saya selama 3 hari itu.

Hari terakhir hanya menunggu bahan siap dari pencetak sambil menyiapkan resit pelanggan. Lega kerana dapat selesaikannya dalam tempoh singkat. Begitu teruja kerana saya berjaya menyerahkan pada pelanggan tepat pada masanya. Inilah dia bekerja selaku ‘businessman’ kecil-kecilan.