Membayang dan memikirkan ciptaan-Nya..
Merenung dan muhasabah diri sendiri kerana dosa2 terhadap-Nya..
Image Hosted by ImageShack.us
5:49 PM

Pertarungan Bisnes


Bisnes sememang mempunyai ramai pesaingnya. Saya menerima 1 lagi projek sekitar bernilai 1k juga. Projek kali ini juga benar-benar menekan saya. Atas dasar percaya, saya menyiapkan dua bahan yang dimahukan pelanggan sebelum menyerahkan sebut harga. Manalah saya tahu, pelanggan juga mempunyai sebut harga dari syarikat lain yang agak rendah. Tidak boleh tidak, saya terpaksa juga merendahkan sebut harga saya kali ini. Saya terfikir, sampai bilakah bisnes orang Melayu ini akan maju jika sentiasa dibanding-bandingkan dengan harga. Apa yang kita berikan adalah perkhidmatan yang berkualiti. Jika sebut tentang kualiti, maka bayarannya mestilah setimpal dengan apa yang diberikan. Mahu dikurangkan harga itu boleh, tetapi jika melampau sehingga mebanding-bandingkan harga syarikat lain, itu bukan kerja orang professional. Patutlah ramai ‘businessman’ Melayu selalu gulung tikar bila mula membuat perniagaan. Kes sebeginilah yang merosakkan peniaga lain.

Saya mahu bandingkan dengan perniaagaan orang Cina, mereka ini kalau sudah kata tidak, mereka akan kata tidak. Biarlah kita merayu minta kurang. Bagi saya, itu adalah tindakan bagus. Kalau difikirkan semula, mereka ada staf untuk dibayar, ada kos pejabat perlu disewa, ada kos bil air dan elektrik dan bermacam lagi. Semua itu perlu ditanggung. Biarlah pelanggan itu pelanggan tetap sekalipun, tanggungan peniaga tetap sama. Apa yang saya lihat, kebanyakan yang minta dikurangkan harga ini adalah orang Melayu, orang yang banyak songeh. Sebenarnya dikalangan kita ini tidak ramai yang berbisnes dan tidak faham situasi orang bisnes. Oleh itu mereka boleh ‘demand’ sesuka hati. Bagi saya, pelanggan sebegini tidak perlu ada pun tidak mengapa. Itu lebih bagus.

Katakanlah projek sekitar RM1k seminggu, tapi kos RM800 dan untung hanya RM200. Berapa sangatlah untuk dapat dalam tempoh sebulan? Hanya RM800, adakah ini hendak dibayar untuk kos pejabat, staf dan lain-lain. Sama sekali tidak. Untuk diri sendiri pun belum tentu lepas. Bagi syarikat saya, kami mementingkan kualiti dan kecepatan. Jika pelanggan tidak membayar dengan nilai yang setimpal, lebih baik cari syarikat lain. Syarikat lain pula menagih projek dengan pelanggan sebegini, maka hasilnya pasti lingkup. Pasti pelanggan ini tidak puas hati dengan kualitinya, selepas itu janganlah mengomel depan kami, ngomel sahaja depan orang yang tidak dipuas hatinya.

Lebih saya terkilan adalah syarikat-syarikat kecil sebegini seolah-olah mencabul kehormatan syarikat lain. Mereka sanggup meletakkan harga yang rendah pada sesuatu perkhidmatan yang diberikan. Perniagaan adalah suatu khidmat professional, bukan khidmat jalanan di kaki lima. Adakah mereka hendak hidup 10 tahun lagi di jalanan sahaja? Pastinya tidak, oleh itu biarlah kita bersaing atas nama kualiti bukan nilai harga yang rendah. Saya sangat tidak berpuas hati dengan peniaga yang menangguk air keruh sebegini, mereka seolah-olah pengkhianat bagi syarikat-syarikat kecil lain yang baru membina nama. Kalau awal-awal lagi sudah dicantas sebegini, sudah pasti ramai yang lingkup gulung tikar. Biarlah pertarungan bisnes ini diadili dengan sebaik-baiknya, medan tempur seadil-adilnya. Bukan saya sahaja, tapi lebih ramai lagi peniaga lain mengharapkannya.

0 comments: